پیش از خرید دوچرخه باید از خود بپرسیم که قرار است کجا و برای چه دوچرخه‌سواری کنیم؟

داخل شهر؟ جاده؟ خارج از جاده؟ 

پاسخ به این سوال‌ می‌تواند نوع دوچرخه‌ای که قرار است بخریم را مشخص کند.

اگر قرار است در شهر به صورت تفریحی یا برای خرید و رفت و آمد دوچرخه‌سواری کنید دو گزینه‌ی مهم پیش روی شماست.

دوچرخه‌های کلاسیک: دوچرخه‌هایی ساده و اغلب بدون امکان تعویض دنده که برای مسیرهای تخت و صاف و رفت و آمدهای روزمره بسیار مناسب‌اند. این دوچرخه‌ها بسیار کم خرج‌اند و قابلیت نصب کردن باربند و سبد بر فرمان را نیز دارند.


 

دوچرخه‌های هیبریدی: این دوچرخه‌ها شکلی میان دوچرخه‌های جاده‌ای و دوچرخه‌های خارج جاده دارند، نه مثل دوچرخه‌های جاده‌ای سرعتشان خیلی زیاد می‌شود، نه مانند دوچرخه‌های کوهستان برای شرایط بسیار سخت آماه شده‌اند، اما کار شما را به خوبی راه می‌اندازند: همه کاره‌های کارا! دوچرخه‌های هیبریدی محبوبترین دوچرخه‌های شهری‌اند.



اما جز دو مدل بالا دوچرخه‌ی شهری مشهور و عجیب و غریب دیگری هم داریم: دوچرخه‌‌ی بی‌ام‌ایکس.

این شکل از دوچرخه‌ اساساً برای طی مسافت‌های شهری ساخته نشده‌ است و بیشتر به درد حرکات نمایشی در پیست‌ها و پارک‌ها می‌خورد، اما خب میان جوانان و نوجوانان طرفداران زیادی دارد. زین این دوچرخه‌ها بسیار پایین و قدشان کوتاه است، و دوچرخه‌سواران غالباً بر روی پدال دوچرخه می‌ایستند. از این دوچرخه‌ها علاوه بر پیست‌ حرکات نمایشی، در مسیرهای کوهستانی و مسابقات پرش خارج از جاده نیز بهره می‌برند. اگر برای مصارف عادی و روزانه به دنبال دوچرخه‌اید، این مدل را فراموش کنید!



اگر می‌خواهید برای مسافت‌های طولانی در جاده رکاب بزنید، باید سراغ دوچرخه‌های جاده‌ای بروید. این دوچرخه‌ها غالباً لاستیک‌های باریک، دسته‌های خمیده (مانند شاخ قوچ) و سیستم تعویض دنده‌ی حرفه‌ای دارند و وزنشان سبک است تا در مسیرهای طولانی خسته نشوید! قدیم‌ها در ایران به این دوچرخه‌ها «کورسی» می‌گفتند. با توجه به این که لاستیک و طوقه‌ی این دوچرخه‌ها باریک و ظریف است، حرکت خارج از جاده ممکن است باعث تاب آوردن و ایجاد مشکلات حرکتی در آن شود.

در این نوع از دوچرخه‌ها دو حالت عمده داریم.

دوچرخه‌های تور و مسافرت: این دوچرخه‌ها برای مسافرت‌های بین‌ شهری و توریسم به درد می‌خورند. وسایل اضافه‌ی بسیاری روی این شکل از دوچرخه‌ها نصب می‌شود که می‌تواند سفر با دوچرخه را به تجربه‌ای لذت بخش بدل کنند.



دوچرخه‌های مسابقه‌ای و سریع: این دوچرخه‌های به درد رکاب زدن‌های حرفه‌ای با معیار زمان می‌خورند. مسابقات دوچرخه‌سواری سرعت را دیده‌اید؟ حاضران در این مسابقات برای رقابت با هم از دوچرخه‌های جاده‌ای سریع بهره می‌برند.



و اما برای دوچرخه‌سواری در خارج از جاده  باید دوچرخه‌های کوهستان را انتخاب کنید! دوچرخه‌های کوهستان با لاستیک‌های پهن و عاجدار و بدنه‌ای عضلانی و مقاوم قابل شناسایی‌اند. بعضی مدل‌های دوچرخه‌های کوهستان از کمک‌فنر در بدنه‌یشان بهره می‌برند و بعضی نمونه‌های دوچرخه‌ی کوهستان چارچوبی سفت و سخت دارند. این مدل از دوچرخه برای پیمودن مسیرهای سخت ساخته شده‌اند و دوچرخه سواری با آنها در سطح شهر یا جاده هر چند غیر ممکن نیست، اما چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

دوچرخه‌های کوهستان نیز مدلهای مختلفی دارند که از مهمترین آنها می‌شود به مدل‌های کراس و دانهیل اشاره کرد.


 

به جز مدل‌های یاد شده، شکل‌های دیگری هم از دوچرخه وجود دارند که می‌شود از آنها نام برد: دوچرخه‌های چند نفره، دوچرخه‌های تا شُو، دوچرخه‌های برقی و... 

برای دیدن و انتخاب مدل‌های مختلف دوچرخه کافی‌ست سری به دیوار بزنید.