حالا که عید نزدیک شده و همه چیز بوی بهار گرفته، با خودمان گفتیم کمی از گلکاری و فوت و فن‌هایش با شما بگوییم. اگر به دنبال وسایل گلکاری یا خُبره‌های باغبانی هستید، اول از همه سری به دیوار بزنید و  هر چه نیاز دارید بیابید. سپس مطالب زیر را بخوانید:

پنج عنصر در زندگی گیاهان نقش اساسی دارند: اکسیژن، اقلیم، خاک، آب، نور

بنا بر این پنج عنصر شما می‌توانید ابتدا گیاهان خود را انتخاب و سپس پرورش دهید. با آنکه اکسیژن و خاک و آب را خود افراد می‌توانند برای گیاهان تأمین کنند، اما تعیین نوع اقلیم و میزان نور برای گیاهانی که قرار است به صورت طبیعی در خانه پرورش داده شوند، خیلی وقت‌ها در اختیار افراد نیست. پس فراموش نکنید اگر فرضاً در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنید از انتخاب گیاهان استوایی که به رطوبت زیاد برای زندگی نیاز دارند، پرهیز کنید. همینطور بعضی گیاهان فقط در نور زیاد قادر به زیستن‌اند، پس اگر محلی که قرار است در آن گیاه پرورش دهید اتاقی‌ست که نورگیر خوبی ندارد، از خیر آن شکل از گیاهان بگذرید.

 

* خاک گیاهان خود را غنی نگه دارید.

خب لابد می‌پرسید چگونه؟ برای پاسخ به روش‌های زیر نگاهی بیندازید:

یک) کود گیاهی درست کنید!

روزانه چقدر میوه و پوست میوه و سبزی و تفاله چای را دور می‌ریزید؟ آیا می‌دانستید این موادی که دور می‌ریزید برای گیاهان حکم مواد انرژی‌زا را دارند؟

برای ساختن کود از پسماند گیاهی خود یه سطل پلاستیکی یا فلزی تهیه کنید. مواد اضافی را در آن بریزید و بگذارید هوا به داخل سطل رفت و آمد کند (آن را ایزوله نکنید). فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای تولید کود گیاهی خانگی است. در دمای مناسب (بین بیست تا سی درجه) مواد گیاهی جمع‌آوری شده آرام آرام شروع به تجزیه می‌کند. پس از سه هفته کود شما آماده است. آن را با خاک گیاهان خود بیامیزید و گیاهان خود را از بهترین مواد غذایی بهره‌مند کنید. این کار که شما می‌کنید در طبیعت نیز به صورت خودکار صورت می‌گیرد و منجر به تولید غنی‌ترین کود ممکن یعنی گیاخاک می‌شود.

اما خب! خیلی‌ها ممکن است حال درست کردنِ کود خانگی را نداشته باشند. نگران نباشید. راه‌های دیگری هم هست:

دو) از کود مایع بهره ببرید. اغلب گلفروشی‌ها این نوع کودها را در مغازه‌شان دارند. مقداری از این کودها را معمولاً باید با آب مخلوط کنید و هر چند وقت یک بار به خورد گیاهان خود بدهید. این کودها چون به صورت یکدست در خاک پخش می‌شود برای رشد و نمو گیاه بسیار مفیدند.

سه) اگر فضای باغبانی و گلکاری‌تان وسیع است از کود حیوانی یا شیمیایی استفاده کنید. این کودها چون نسبت به حجم و وزنشان قیمت مناسبی دارند به درد اراضی پهن و بزرگ گلکاری و باغبانی می‌خورند.

چهار) اگر فراموش‌کارید و یادتان می‌رود که به گیاهانتان غذا بدهید، از کودهای دیر جذب بهره ببرید. این نوع کودها شکل‌های مختلفی دارند اعم از کودهای قرصی شکل، کودهای میله‌ای و... نکته‌ی منفی در استفاده از این کودها این است که به صورت یک دست در خاک پخش نمی‌شوند و ممکن است به بخش‌های مهمی از خاک نرسند.

 

* گلکاری را تبدیل به وضعیتی برای بروز خلاقیت و کار جمعی کنید.

برای اجرای کارهای خلاق در گیاهکاری یک مطلب بسنده نیست، اما به طور خلاصه بگوییم که از هر چیزی برای رشد گیاه می‌توانید بهره ببرید، از بطری‌های آب معدنی خالی، تا حتی پوتینی که دیگر نمی‌پوشید. در هر جایی که بتوان مقداری خاک در آن ریخت و آب را به جریان در آورد می‌توان گل کاشت و از زیبایی گیاهان بهره برد. در عین حال لذت گلکاری را با هم قسمت کنید. از عوض کردن خاک و گلدان تا آبیاری به گیاهان، از کوتاه کردن چمن تا هرس کردن درخت و غرس نمودن نهال جدید در باغچه، همه‌ی اینها فرصت‌هایی طلایی‌اند که کنار طبیعت باشیم، با آن زندگی کنیم و از هم بیاموزیم.

 

* گیاهان را بنا بر طبعشان آبیاری کنید.

اگر یادتان می‌رود به کدام گیاه، هر چند وقت یک بار آب بدهید، روی گلدانش روزهای آبیاری در هفته‌ را بنویسید؛ و البته هر روز به گلدان‌ها سری بزنید تا ببینید امروز نوبت کدام یک از این فرزندان سبز شماست که سیراب شود.