لابد شما هم در آگهی‌های خودروهای دیوار با توضیحاتی درباره‌ی رنگ ماشین روبرو شده‌اید: «بدونِ رنگ»، «چند لکه رنگ»، «یک گلگیر رنگ» و...

اما برای تشخیص اینکه آیا یک ماشین رنگ شده یا نه، چه باید بکنیم؟

برای پاسخ به این سوال ما چند روش را به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند به کمکتان بیاید.

 

- از کارشناس استفاده کنید. این راحت‌ترین و مطمئن‌ترین روش پی بردن به حقیقت است! افرادی که سالها از عمرشان به رنگ کردن و بررسی وضعیت بدنه‌ی خودرو مشغول بوده‌اند، غالباً در یک چشم به هم زدن شما را از مواردی که به نظرشان مشکوک است، آگاه می‌کنند.

 

- بسیاری از افراد مایل نیستند برای آزمایش خودروهای گوناگون هزینه‌ی کارشناسی پرداخت کنند، از همین جهت روش‌هایی که در ادامه می‌آید به صورت فردی قابل اجراست. فرضاً تشخیص چشمی رنگ شدگی. در خودرویی اگر تفاوتی میان رنگِ دو بخش مختلف خودرو می‌بینید، این اتفاق از نشانه‌های رنگ شدگی است. کمی کم‌رنگ یا پررنگ شدنِ یه نقطه از بدنه در قیاس با سایر نواحی خودرو از مهمترین علائم رنگ شدگی خودروست.

 

- تست «ردِّ پاک‌کن». معمولاً دور نقطه‌ی رنگ شده هاله‌ای وجود دارد که مانند اثرِ پاک‌کن بر کاغذ، سایه‌ای بر رنگ ایجاد می‌کند. این رد به علت پاشیدنِ رنگ با اسپری ایجاد می‌شود. پیدا کردنِ این مورد با چشم در خودروهایی با رنگ روشن بسیار آسان‌ است، اما در خودروهایی با رنگ تیره باید با چشم‌های عقاب به بدنه نگاه کنید! اگر نتوانستید چیزی تشخیص بدهید نگران نباشید، هنوز روش‌های دیگری برای تشخیص رنگ شدگی وجود دارد.

- آزمایش انگشت: لبه‌های مختلف خودروهای رنگ شده، زبر و ناهموارند؛ در حالی که ماشین‌های رنگ شده در کارخانه لبه‌هایی نرم دارند. در ماشین را باز کنید و انگشتتان را روی لبه‌ی آن بکشید. برجستگی غیر عادی یا ناهمواری حس می‌کنید؟

چون خودروهای رنگ شده در کارخانه، به صورت یک دست در حمام رنگ فرو می‌روند، لبه‌هایی نرم و یکدست دارند؛ ولی در صورت اسپری شدنِ رنگ و حضور بتونه، یکدستی این لبه‌ها از بین می‌رود.  در تصویر زیر نمونه‌ای از این لبه‌ها مشخص شده است.

-آزمایش موج: در نور مناسب از بغل به بدنه‌ی ماشین نگاه کنید. ماشین‌های رنگ نشده پوسته‌ای صاف و صیقلی دارند و در آنها تصویر محیط اطراف بدون موج و اعوجاج نامنظم دیده می‌شود؛ اما در بسیاری از موارد در خودروهای صافکاری شده، موج بر روی بدنه دیده می‌شود.

 

-آزمایش خطوط: از کنار ماشین به خطوط اصلی طراحی دقت کنید. اگر تغییر شکل در مسیر آنها و یا اثری از دِفُرمه شدن دیدید، به آن نقطه شک کنید. در تصویر زیر خطوط طراحی خودرو مشخص شده‌اند.

- آزمایش کدر بودنِ رنگ: معمولاً نواحیِ رنگ شده‌ی خودروها در قیاس با باقیِ بخش‌های خودرو از درخشندگی کمتری برخوردارند. به مثال ذیل توجه کنید. رنگ عقب ماشین در عکس دوم -در قیاس با نواحی جلوتر- کدرتر و ناخالص‌تر به نظر می‌رسد.


- استفاده از دستگاه رنگ سنجی: اساس کار این دستگاه‌ها بنا شده بر محاسبه‌ی ضخامت رنگ است. در این دستگاه‌ها آهنربای بسیار ظریفی وجود دارد که نسبت به تغییر ضخامت رنگ، یا وجود یک واسطه میان رنگ و بدنه (بتونه) حساسیت نشان می‌دهد. این دستگاه‌ها دو حالت دیجیتال و دستی دارند که کار کردن با هر دوی آنها بسیار ساده است. بستگی به بودجه‌تان یکی از این دو را بخرید، و قبل از رفتن به محل بازدید خودرو، ده دقیقه وقت بگذارید و کار کردن با آن را به آسانی یاد بگیرید.