خرید اسباب بازی و عروسک برای کودکان همیشه یکی از دغدغه‌های والدین آنهاست؛ اینکه چه بخریم که برای آنان مفید بوده و در عین حال خطری هم به همراه نداشته باشد. متخصصان حوزه کودکان برای اینکه خیال مادر و پدرها را از این بابت راحت کنند پیشنهادهایی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. پس از خواندن این توضیحات سری به دیوار بزنید و آنچه لازم است برای فرزند دلبندتان انتخاب کنید.


وسایل بازی برای نوزادان (۰ تا ۳ ماهه)

کودکان در ماه‌های اول تولد دید دقیق و کامل ندارد و از ۲۰ تا ۳۵ سانتی متری خود را با وضوح بهتری می‌بینند، به خاطر همین طرح‌هایی با اندازه‌ی بزرگ و رنگ‌های شاد و پرکنتراست آنها را به خود جذب می‌کند. در این سن کودکان برای بار نخست با جهان بیرونی روبرو می‌شوند و هنوز آمادگی فهم و درک روابط اشیا و اتفاقات را ندارند، اما از اتفاقات ساده در حوزه‌ی حسی لذت می‌برند. رنگ‌ها و صداهای شاد، و آغوش مادر و پدر کودک را به وجد می‌آورد و به آرامش می‌رساند. پیشنهادهای ما برای سرگرم کردن کودکان در این سن:

  • نقاشی‌های درشت و رنگی: شما می‌توانید چنین طرح‌هایی را نزدیک محل خواب کودک نصب کنید تا به آنها نگاه کند. کودک با خیره شدن در این تصاویر از تنوع رنگ‌ها و اشکال لذت می‌برد و به آنها واکنش نشان می‌دهد.
  • توپ و وسایل پلاستیکی ساده‌: اینجور اشیا که در دست کودک جا می‌گیرد به او کمک می‌کند که قابلیت‌های دست خود را بهتر بشناسد. هر چند در این سن کودکان نمی‌توانند به طور کامل از دست خود بهره ببرند، اما با این وسایل دست‌ آنها قدرت بیشتری پیدا می‌کند.
  • آینه‌ی نشکن (فلزی یا قابدار): این آینه در نقطه دید مناسب کودک قرار دهید. با اینکه در این دوره نوزادان تصویر خود را در آینه تشخیص نمی‌دهند، اما به بازتاب‌های آن واکنش نشان می‌دهند و به آن می‌خندند.
  • اسباب بازی مناسب دیگر برای نوزادان زنگوله‌های بادی است. این وسیله را از سقف آویزان کنید. با تکان خوردن این زنگوله‌ها و ایجاد صدا کودک به آن دقت می‌کند و عکس العمل نشان می‌دهد. در عین حال پس از چندی خود علاقه‌مند می‌شود که با تکان دادنِ آنها از ایجاد صدا خوشحال شود.


وسایل بازی برای کودکان ۳ تا ۶ ماهه:

در این سن دست بچه‌ها قوی‌تر می‌شود، می‌توانند مچ خود را بچرخانند و اشیا را به طور کامل نگاه کنند. در عین حال هر چه دم دستشان می‌آید با دهانشان امتحان می‌کنند و با لثه‌های نرم بدون دندانشان گاز می‌زنند، پس یادتان باشد اگر عروسکی برای کودکتان در این سن می‌خرید، باید قابلیت جویده شدن داشته باشد و خالی از کُرک و قطعات کوچک جدا شونده و مواد شیمیایی باشد. پیشنهادهای ما برای وسایل بازی کودکانتان در این سن اینگونه است:

  • آویزهای عروسکی رنگارنگ: این وسایل از سقف آویزان ‌می‌شوند و باید جوری به کودک نزدیک باشند که فقط با دستش بتواند با آنها بازی کند. این عروسک‌ها نباید دکمه، زیپ، چشم پلاستیکی یا بخش‌هایی این چنین داشته باشد، زیرا ممکن است بلعیدنشان به ایجاد مشکل تنفسی در کودک بینجامد.
  • عروسک‌های قابل انعطاف یا بادی: این عروسکها هم به کنجکاوی چشم‌ها و دست‌های کودک پاسخ می‌دهد هم ضمن جویده شدن خطری ایجاد نمی‌کنند. سعی کنید این عروسک‌ها را با رنگ‌های شاد انتخاب کنید.
  • حلقه‌ و لوازم پلاستیکی نرم: این وسایل بازی هم برای کودکان سه تا شش ماهه که بدون خستگی دست خود را تکان می‌دهند وسایل مناسبی به شمار می‌آید.
  • نشیمن متحرک: در حوالی شش ماهگی بعضی کودکان می‌توانند به راحتی روی نشیمنگاه خود بنشینند. نشیمن‌های متحرک می‌تواند ضمن ایجاد شادی در کودکان، آرام آرام عضلات پای آنان را نیرومند کند.
  • جغجغه‌ی سبک: برای کودک آتش‌باره‌ای که عاشق سر و صداست آیا چیز بهتری سراغ دارید؟ با یک جغجغه می‌توانید کودکتان را ساعت‌ها سرگرم کنید.


وسایل بازی برای کودکان ۶ تا ۹ ماهه:

در این سن کودکان وارد مرحله‌ی جدیدی از بازی کردن می‌شوند. انرژی آنها بیشتر شده و بسیار از وسایل را به راحتی در دست گرفته و روی هم می‌کوبند. آنها همچنین در این دوره می‌فهمند اگر چیزی را نبینند به معنای وجود نداشتن آن وسیله نیست، لذا اگر چیزی را از پیش دستشان دور کنید به دنبالش می‌گردند. اسباب بازی‌های پیشنهادی ما در این دوره از این قرارند:

  • عروسک‌های پارچه‌ای: قبل از خرید این عروسک‌ها مطمئن شوید برای سن کودک شما ساخته شده‌اند (به توضیحات عروسک دقت کنید). سعی کنید عروسک‌ها در اندازه‌ای باشند که در دست و آغوش کودک جا بگیرند.
  • توپ: این وسیله می‌تواند در هر سنی برای کودک جذاب باشد، اما مطمئن شوید که توپی که برای کودکتان می‌خرید به اندازه کافی بزرگ باشد تا نتواند آن را در حلق خود فرو کند (حداقل ۵ سانتی‌متر قطر). وزن توپ نیز باید سبک باشد تا کودک به راحتی قابلیت جا به جایی آن را داشته باشد.
  • اسباب بازی‌های فشاری: چیزی مثل ماشین‌های پلاستیکی ساده که بتواند با فشار دست کودک روی چرخ‌هایش حرکت کند، وسیله‌ی مناسبی برای بازی او در این سن است.
  • لوازم خانگی کم‌خطر: چیزهایی مثل قاشق چوبی یا کاسه‌ی چوبی. از این سن به بعد شما می‌توانید بسیاری از وسایل بازی کودکانتان را از اشیا حاضر در خانه تهیه کنید. حین آشپزی والدین، کودکان با این وسایل بازی می‌کنند و سعی می‌کنند حرکات پدر و مادر خود را تقلید کنند.
  • کتاب‌های تصویری: کودک در این سن به تصاویر خیره می‌شود و از رنگ‌ها و تصاویر لذت می‌برد. سعی کنید کتابی پارچه‌ای برای او بخرید و هر از چندی برای او از روی صفحات کتاب قصه تعریف کنید.


وسایل بازی برای کودکان ۹ تا ۱۲ ماهه:

در این سن بسیاری از کودکان می‌توانند روی پاهای خود بایستند و حتی راه بروند. آنها در این سن قابلیت‌های حل مسئله را بهتر یاد می‌گیرند و می‌آموزند که چطور از یک وسیله به عنوان ابزار استفاده کنند (فرضاً با قاشق چوبی ماشین را روی زمین هل می‌دهند). آنها کم کم نام اشیای مهم و همینطور اسم افراد نزدیک را یاد می‌گیرند و به صدا شدن واکنش نشان می‌دهند. وسایل بازی پیشنهادی ما در این سن:

  • اسباب بازی‌های فشاری و توپ: این وسایل همچنان برای آنان جذاب است و در لیست علاقه‌مندی‌هایشان قرار دارد.
  • پازل‌های ساده و جورچین: این وسایل به کودک کمک می‌کند که از ذهن خود جهت حل مشکلات بهره بگیرد و قابلیت‌های ذهنی خود را افزایش دهد.
  • تلفن اسباب بازی: کودکان عاشق تقلید از والدین خودند و تلفن اسباب بازی یکی از این وسایل است. با او پای تلفن صحبت کنید و سعی کنید او را به هیجان بیاورید.
  • کتاب تصویری ساده: کتاب‌هایی با طرح‌های شاد و گاه متن کوتاه می‌تواند کودک را برای قصه پردازی و آشنایی با روایت آماده کند. بگذارید او به صفحات کتاب خیره شود. گه‌گاه برای او تصاویر و شخصیت‌های کتاب را توضیح دهید.