در این زمان کودکان آرام آرام شروع به راه رفتن می‌کنند. دست‌هایشان هماهنگ‌تر و قوی‌تر می‌شود و با میل سیری ناپذیری دائم و دائم می‌خواهند بازی کنند. در این دوران کودکان کم کم به به دنبال کشف ارتباط وقایع می‌روند، مثلاً از خود می‌پرسند «چه می‌شود اگر عروسکم را پرت کنم؟» یا «چه اتفاقی می‌افتد اگر قاشق را به بشقاب بکوبم؟»؛ در عین حال چون حافظه‌ی بلند مدت کودک در این سن هنوز قوی نشده، دائم یک کار را تکرار می‌کنند و تکرار کارها برایشان خسته کننده نیست. در فاصله‌ی یک سالگی تا دو سالگی کودکان دریای شور و انرژی‌اند و آمادگی بیشتری برای بهره‌گیری از نیروی مغزشان دارند. از هجده ماهگی به بعد کودکان برای استقلال خودشان تلاش می‌کنند و در این مرحله‌ است که می‌فهمند دست ابزار اصلی کارهاست، پس سعی می‌کنند با دست همه‌چیز را لمس کنند و از همین جهت باید وسایل خطرناک را از دسترسشان دور کنید. در همین احوال کودکان با کمک دست‌هایشان دائم صدا ایجاد کنند: مشت بر در می‌کوبند، عروسک‌هایشان را به هم می‌زنند و خلاصه در ساعات مختلف روز کنسرت اجرا می‌کنند.

وسایل پیشنهادی برای کودکان یک تا دو سال از این قرار است:

۱- کتاب کودک. سعی کنید برای کودکانتان کتاب‌هایی بخرید که حاوی تصویرسازی‌های ساده یا عکس‌هایی از اشیا واقعی باشد.

۲- کارتون‌های موزیکال که داستان‌های ساده و تصاویر قابل فهم دارند.

۳- وسایل بازی خلاق: ماژیک‌ها قابل شستشو و غیر سمی، پاستل‌های مخصوص کودکان به همراه صفحه‌های بزرگ نقاشی

۴- وسایل بازی تقلیدی: وسایلی که به کمک آن کودکان خود را جای والدین می‌گذارند و حرکات آنها را تکرار می‌کنند: تلفن اسباب بازی، عروسک‌، نوزاد و کالسکه‌ی اسباب بازی، حیوانات پلاستیکی، و ماشین‌های چوبی و پلاستیکی

۵- وسایل‌بازی ساختنی: اسباب بازی‌هایی که با کنار هم گذاشتن قطعات و اجزای جداگانه شکل می‌گیرند. برای مثال می‌شود به خانه‌سازی‌های رنگی با قطعات درشت، پازل‌ با تکه‌های بزرگ و صفحات نقطه بازی اشاره کرد.

۶- توپ! توپ در تمامی رده‌های سنی همیشه محبوب و قابل توصیه است.

۷- سه چرخه‌ یا کامیون‌های پلاستیکی کوچکی که کودک بتواند بر آن بنشیند و با کمک تکان دادن پاهایش آن را جا به جا کند.


جهت خرید اسباب بازی برای کودکانتان از  دیوار بهره ببرید.