نوروز دارد پاورچین پاورچین از راه می‌رسد. هوا می‌رود که گرم‌تر شود و شکوفه‌ها آماده‌اند که بشکفند. در این حال و هوا افراد خانه نیز منتظرِ بهار، مهمان سبزپوش خود هستند.

خانه‌تکانی یکی از مراسمی است که نامش همپای نوروز می‌آید. زن و مرد و کودک، کنار هم و با هم آستین‌ها را بالا می‌دهند، تا غبار و رنگ کهنه‌گی را دور بریزند. اما پیشنهادهای دیوار برای خانه‌تکانی شما چیست؟

·         خانه‌تکانی را تبدیل به کاری جمعی کنید. خانه محل زیستن تمامی اهالی آن است، از همین رو همه‌ی اعضای خانه باید در رفت و روب آن حاضر باشند. با یک برنامه‌ریزی جمعی و دقیق، اعضای خانه ضمن تمیز کردن محیط، همکاری دوستانه با یکدیگر را طی اجرای رسمی جذاب و تاریخی تجربه می‌کنند. به جای مردانه و زنانه کردن کارها، سعی کنید از هم و با هم چیزی بیاموزید.

·         برنامه‌هایتان را به دو بخش "مرتب کردن" و "تمیز کردن" تقسیم کنید. مرتب کردن و تمیز کردن در بیشتر جاها مانند آشپزخانه و کمدها و کشوها همراه هم‌ است. می‌توانید بر اساس این دو بخش با هم کار کنید و خانه‌تکانی را با نظم و تقسیم وظائف جلو ببرید.

·         یکدفعه و یکباره همه چیز را به هم نریزید! از یک بخش از خانه شروع کنید، پیشروی کنید و سرانجام کل خانه را تسخیر کنید! پله پله جلو رفتن به نفع شماست.

·         قبل از آنکه سراغ هر بخش بروید وسایل لازم برای مرتب کردن و تمیز کردن را مهیا کنید. فرضاً اگر سراغ آشپزخانه می‌روید و برای مرتب کردنِ ظروف نیاز به سبد دارید، آن را قبل از عملیات آماده کنید؛ همچنین شوینده‌ها و لوازم نظافت را نیز تعیین و فراهم نمایید. برای اینکار قبل از آغاز خانه‌تکانیِ بخش، یک نفر می‌تواند مسئولیت تدارکات آن بخش را پذیرا شود.

·         خانه‌تکانی قرار است باعث شادی، انبساط خاطر و افزایش نشاط افراد شود تا با شور بیشتری سال خود را نو کنند؛ پس خانه‌تکانی را جدی و گروهی پیش ببرید، اما آن را تبدیل به اردوگاه کار اجباری نکنید. کار و تفریح! این دو پایه‌های یک فعالیت جمعی درست‌اند.

·         حین کار با هم حرف بزنید و اگر تکرار کاری حوصله‌تان را سر برد، جایتان را با کسی دیگر عوض کنید.

·         بخش‌هایی از خانه را که نظافتش به سرعت از بین می‌رود، در روزهای نزدیک به عید تمیز کنید. شیشه‌ی پنجره‌ها، ملحفه‌ها و روبالشی‌ها و کف فرضاً.

·         سعی کنید حین خانه‌تکانی وسایلی را که به کارتان نمی‌آید شناسایی کنید و برایشان تصمیمی بگیرید. با خلوت کردن دور خود و دل‌کندن از بعضی اشیا، سبک‌تر زندگی کنید. پس سری به انباری بزنید، یا گوشه و کنار خانه را بجورید. یادتان باشد آنچه به درد شما نمی‌خورد شاید در دست فردی دیگر به کار بیاید و مفید واقع شود. خلاصه اینکه: خانه‌ی خود را در دیوار بتکانید.