خب سوالی که اول از همه مطرح می‌شود این است که آیا خریدن کفش شخصی دیگر از لحاظ بهداشتی، کار درستی است؟

سوال بیراهی نیست، اما جای نگرانی هم نیست. کفش‌های دست دوم را می‌توانید بشویید! اگر می‌خواهید از بابت پاکیزگی و سالم ماندن آن کاملاً مطمئن باشید، این کار را به یک خشکشویی بسپارید. خشکشویی‌ها با شستوی کفش‌ها با مواد صنعتی در عین اینکه آنها را ضد عفونی می‌کنند، مانع از باز شدن چسب‌ها و درزهای کفش‌ها می‌شوند. در شستشو با آب و تاید خیلی وقت‌ها کفش‌ها آسیب می‌بینند. اگر هم که کفش انتخابی‌تان جنسش از چرم، خز یا وِرنی است، هرگز آن را در ماشین رختشویی نیندازید. برای بخش بیرونی کفش آن را  دستمال کشیده و یا واکس بزنید؛ و برای پاکیزگی بخش داخلی از مقداری سرکه‌ی سفید و دستمال بهره ببرید. برای بخش داخلی کفش زیاد مته روی خشخاش نگذارید، آن هم وقتی که با یک جوراب تمیز می‌توانید از تماس پوستتان با بخش داخلی کفش جلوگیری کنید. پس وسواس به خرج ندهید، آن هم وقتی که یک معامله می‌تواند به نفع شما باشد.


حالا به سراغ انتخاب کفش برویم. اول از همه بدانید که کفشتان را برای چه می‌خواهید، با چه رنگ و وضعیتی.

سپس در دیوار منطقه‌ یا شهر خود را مشخص کنید و سعی کنید نمونه‌هایی که به شما نزدیک‌ترند را انتخاب کنید. همانطور که برای خریدن کفش در بازار باید به چند مغازه سر زد تا مورد مطلوب را یافت، در دیوار هم شاید همچنین اتفاقی رخ بدهد. پس فروشندگان کفش را در مناطق اطراف خود مشخص کنید تا از رفت و آمد و اتلاف انرژی بی‌دلیل پرهیز نمایید.

 

حالا برویم سراغ کیفیت کفش!

هیچ چیز مثل عکس‌ها از وضعیت کفش نمی‌گویند. عکس‌ها را خوب وارسی کنید. آیا جلو، عقب و کف کفش مشخص است؟ اگر نیست نگران نشوید. عصر، عصر ارتباطات است! اول از انتخابتان مطمئن شوید، و بعد با فروشنده تماس بگیرید و از او بخواهید که از زاویه‌های مختلف از کفش برایتان عکس بگیرد و از طریق شبکه‌های اجتماعی بفرستد. کف کفش‌ها حرف زیادی برای گفتن دارند! اگر عاج‌ها چندان تعریفی نباشند یعنی فاتحه‌ی کفش خوانده است و بهتر است بیخیالش شوید.

 

بعد از بررسی‌های لازم نوبت بررسی قیمت است. درباره‌ی قیمتگذاری کفش باید گفت که «بستگی دارد». بنا به میزان سالم بودن یک کفش قیمت آن متغیر است. اما قبل از اینها باید بدانید که آیا این قیمت عادلانه است یا نه. در دیوار چرخی بزنید و قیمت را با نمونه‌های مشابه مقایسه کنید تا مظنه بازار دستتان باشد. سرآخر عامل اصلی در تعیین قیمت کفش وابسته به تعامل شما با فروشنده است. این نکته را دست کم نگیرید!