اگر قصد پیدا کردنِ یخچال دست دوم دارید، و در دیوار مشغول گشت زدن‌اید، پیش از هر کاری این مطلب را بخوانید تا هنگام خرید  انتخاب بهتری داشته باشید:


الف) در ابتدا بیشینه‌ی فضای موجود برای یخچالتان را به خاطر بسپارید. یک متر بردارید و اندازه‌ی دقیقِ فضای موجود برای یخچال را روی کاغذی بنویسید. در عین حال اگر اهل سِت کردنِ وسایل هستید، رنگ و شمایل یخچالی را که می‌پسندید مدنظر داشته باشید.

ب)  چقدر می‌خواهید برای یک یخچال پول بپردازید؟ خودتان بهتر از هر کسی می‌دانید که آدم به اندازه‌ی پولی که می‌دهد آش می‌خورد. میان انتخاب، علایق و وضعیت مالی‌تان تعادلی برقرار کنید تا به بهترین گزینه برسید.


ج)   مدل‌های دست دومی را که با شرایط مالی و فضای آشپزخانه‌‎تان تناسب دارد انتخاب کنید.


د) «فاصله» فروشنده از خودتان را از یاد نبرید! حواستان باشد که هزینه‌ی زیاد حمل و نقل و اتلاف وقت در ترافیک، برنامه‌ریزی شما را بر هم نزند. یخچال وسیله‌ای نیست که بتوان به آسانی یا به شکل شخصی جا به جایش کرد.


هـ)  پس از برگزیدن نمونه‌های مطلوب، به فروشنده‌ها زنگ بزنید و سنگ‌های خود را با آنان وا بکنید. از هر فروشنده بپرسید:

* چند سال است این یخچال را دارد؟ * چرا قصد فروش کرده؟ * آیا او از ابتدا صاحب این یخچال بوده؟ * آیا تمام لوازم جانبی‌ یخچال موجود و سالم است؟ * اندازه‌ی دقیق یخچال چقدر است؟


و) به دیدار یخچال بروید. غیر از ظاهر به صدای موتور دقت کنید. صدای ناجور یا وز وز زیاد علامت خوبی نیست. بو! بو هم نشانه‌ی مهمی است. یخچالی که بوی بد و ناخوشایند بدهد معمولاً حال خوشی ندارد. سمت باز شدن درهای یخچال را وارسی کنید تا در خانه به مشکل نخورید. بسیاری از یخچال‌ها در هر دو سمت لولا دارند، اما اینکار برای اطمینان بیشتر لازم است. یک کاغذ همراهتان باشد، و وقتِ بستن در یخچال، آن را میان درها بگذارید. در یخچال سالم این کاغذ تکان نمی‌خورد و به آسانی نیز بیرون نمی‌آید. این نکته باعث می‌شود که بعدها به خاطر پرداخت هزینه‌ی برق و اتلافِ انرژی دچار مشکل نشوید.