فروشندگان خودرو در دیوار معمولاً نقص‌ها و آسیب‌های شاخص خودروی خود را در آگهی بیان می‌کنند، اما شاید محض اطمینان بد نباشد که خودمان نیز تا حدی با علائم تصادف در یک ماشین آشنا باشیم.

یکی از بارزترین نشانه‌های تصادف در ماشین‌ها، رنگ شدگی است. برای تشخیص اینکه کدام بخش‌های ماشین رنگ شده است، مطلب ما را در اینباره بخوانید.

اما غیر از رنگ شدگی علائم دیگری هم هستند که با کمک آنها می‌توانیم بفهمیم یک ماشین تصادف داشته است یا نه.

به موارد زیر دقت کنید.

یک) همتراز نبودن در با بدنه: در اغلب ماشین‌های استاندارد، در و بدنه با هم روی یک سطح‌اند و هم‌ترازند. پس اگر دیدید در ماشینی بین در و بدنه اختلاف سطح وجود دارد، این اتفاق از نشانه‌های تصادف است.

دو) به سپرها و محل چفت و بستشان دقت کنید. بعد از ضربه خوردن ماشین، سپر به سختی جا می‌رود؛ و اگر ضربه شدید باشد، توی چشم بودنِ جا رفتن به وضوح پیداست.

سه) در کاپوت را بالا بزنید. به محل اتصال پیچ‌های اصلی و مهم دور بدنه و وضعیت خطوط دقت کنید. اگر کژ و مژ بودن غیر عادی یا شکستگی و جوشکاری عجیب در مفاصل دیدید، شک نکنید که با یک خودروی تصادفی روبرو هستید. این کار را برای بررسی صندوق عقب نیز به دقت انجام دهید.

چهار) کف صندوق را نگاه بیندازید. آیا نشانه‌ای از عدم تقارن یا تخریب می‌بینید؟ نقاط جوش چطور؟ شکلشان عوض شده؟ اگر جواب آری است علت را جویا شوید. اینها علائم خوبی نیستند!