هزینه‌های هر سفر در دو بخش اساسی قابل دسته‌بندی است:

-         هزینه‌های رفت و آمد

-         هزینه‌های اقامت

 

برای آنکه سفری آسان و ارزان داشته باشیم باید مبالغ پرداختی در این دو بخش را تا حد ممکن پایین بیاوریم. پیشنهادهای ما در دیوار برای به صرفه شدن مسافرت شما از این قرار است.

 

کاهش هزینه‌های رفت و آمد:

اینکه با چه وسیله‌ای سفر کنیم سوال مهمی است که پاسخ به آن می‌تواند بخش مهمی از هزینه‌های سفر را معین کند: با ماشین شخصی؟ قطار؟ اتوبوس؟ هواپیما؟

برای یک سفر گروهی ارزان شاید سفر با ماشین شخصی بهترین گزینه‌ی ممکن باشد، البته به شرطی که هزینه‌ی بنزین و تعمیرات را با هم قسمت کنید. اما پیش از تصمیم‌گیری در اینباره از سلامت خودرو و ایمنی آن مطمئن شوید. از سمت دیگر فراموش نکنید که ماشین انتخابی شما ظرفیت حمل بار تمام‌ افراد را دارد. یکی از مزایای سفر با ماشین شخصی این است که در طول مسیر می‌تواند توقف داشته باشید و از تماشا نقاط مختلف و گشت و گذار در آنها لذت ببرید.

ولی همچنان بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که رفت و آمدشان به مقصد بر عهده‌ی شرکت‌های متخصص در این زمینه باشد: تعاونی‌های مسافرت جاده‌ای (اتوبوس و ماشین)، شرکت‌های حمل و نقل ریلی، ایرلاین‌ها

برای خرید بلیت رفت و آمدتان از این شرکت‌ها موارد پیشِ رو را به یاد داشته باشید:

·       در روزهایی که بازار سفر داغ نیست به مسافرت بروید. در این روزها قیمت بلیط‌ها معقول‌تر از ایام تعطیلی و مرخصی عمومی است.

·       از چند هفته قبل از سفر بلیت‌های رفت و برگشت خود را تهیه نمایید و این کار را به چند روز مانده به سفر موکول نکنید.

·       اغلب شرکت‌های حمل و نقل بلیت‌های خود را در چند کلاس مختلف عرضه می‌کنند. اگر وضعیت جیبتان از کیفیت رفت و آمد برایتان مهم‌تر است سعی کنید بلیت‌های اقتصادی‌تر را انتخاب کنید. در اتوبوس‌ها بلیت عادی از بلیت رویال، در قطارها بلیت سالن از بلیت کوپه‌ و در هواپیما بلیت اکونومی از بلیت بیزینس ارزان‌تر است.

غیر  از موارد فوق راه‌حل‌های دیگری هم برای کاهش هزینه‌های رفت و آمد هست:

* هیچهایک: هیچهایک یکی روش‌های پر طرفدار در کشورهای غربی برای سفر ارزان و اقتصادی‌ست. این روش به خصوص میان جوانان طرفداران زیادی دارد. اما هیچهایک چیست؟ هیچهایک‌بازها در مسیر سفر خود می‌ایستند، برای ماشین‌هایی که از مسیر می‌گذرند دست تکان می‌دهند و به قول معروف ماشین‌های گذری را تور می‌کنند و بخشی از مسیر خود را رایگان پشت سر می‌گذارند. از وانت و کامیون تا ماشین‌های شخصی می‌توانند شما را در پیشبرد هیچهایک کمک کنند. هیچهایک اگر دسته جمعی باشد امن‌تر و قابل اعتمادتر است. برای هیچهایک کردن باید رانندگان از توریست بودن شما مطمئن باشند، پس با لباس مهمانی و تیپ رسمی به هیچهایک نروید!

* پروازهای چارتری لحظه آخری: پروازهای چارتری بر عکس پروازهای سیستمی چون توسط شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شوند، در صورت نرسیدن به حد نصاب لازم، طی چند ساعت مانده به پرواز با تخفیفهای عجیب و غریب روبرو می‌شوند. فراموش نکنید این تخفیف‌ها غالباً در روزهایی ارائه می‌شود که بازار سفر گرم نیست وگرنه قیمت پروازهای چارتری در تعطیلات و ایام داغ سفر غالباً به افت قابل ذکری دچار نمی‌شود.

 

اما اگر می‌خواهید اقامت ارزانی داشته باشید این نکات را مد نظر داشته باشید:

۱-   تا حد ممکن از خورد و خوراک در رستوران‌ها خودداری کنید و خودتان غذایتان را فراهم کنید. غذا اگر ساده و حاضری باشد که بهتر!

۲-   از خرید سوغات پرهیز کنید.

۳-   اگر هوا خوب است، سراغ کمپینگ بروید و اگر اهل کمپ نیستید به مسافرخانه یا هتل‌های کم ستاره بروید. برای سفر با جمعیت زیاد کرایه‌ی خانه و یا اتاق به صرفه‌تر است.

۴-   داروها و لوازم ضروری‌تان مثل مسواک و حوله را فراموش نکنید تا مجبور به خرج اضافه نشوید. دفترچه بیمه و مدارک شناسایی هم فراموش نشود.

۵-   اگر نمی‌خواهید هزینه‌های اقامت به شما فشار بیاورد در مسافت‌ و مدت کوتاه سفر کنید. تورهای یک روزه را امتحان کنید!

۶-   لوازم سفرتان را (از کیسه خواب و کفش تا چمدان و چادر) از دیوار بخرید. خرید بی‌واسطه‌ی لوازم دست دوم به نفع شماست. در عین حال با کمک دیوار می‌توانید تورهای مسافرتی بی‌نظیری را نیز پیدا کنید.