افرادی که با ماشین‌های سنگین کار می‌کنند معمولاً در زمینه تعمیرات و کارشناسی کامیون متخصص و خبره‌اند و در اینباره اطلاعات زیادی دارند، اما از آنجا که کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند ما نیز چند توصیه برای شما پیش از خرید کامیون و تریلی داریم:

۱- اول از همه نیاز خود و دلیلتان برای خرید کامیون را بدانید. برای چه جور مسیری و مأموریتی قرار است کامیون بخرید؟ به چه حجمی نیاز دارید؟ می‌خواهید کامیونتان اتاق دار باشد، یا کمپرسی، یا تانکر، یا بونکر؟ قرار است از آن برای کارهای داخل شهری استفاده کنید یا جهت جاده و حتی ترانزیت؟ با پاسخ به این سوالات می‌توانید تعداد محور (۴ در ۲ - ۴ در ۴ - ۶ - ۴ و...) ، قدرت ، بَک و نوع کامیون خود را مشخص کنید.

۲- به کیلومترشمار نگاهی بیندازید. اگر مسافت طی شده از ۵۰۰ هزار کیلومتر گذشته باشد به آن معناست که موتور کامیون نیاز به تعمیر اساسی دارد. می‌توانید در این باره از فروشنده سوال کنید. موتور دیزل اگر به وقت تعمیر شده باشد می‌تواند بیشتر از یک و نیم میلیون کیلومتر به راحتی کار کند.

۳- در کاپوت را بالا بزنید. آیا اثری از نشت روغن بر موتور می‌بینید؟ اگر پاسخ آری است موتور کامیون نیاز به تعمیر دارد. در عین حال اگر زنگ زدگی بر پوسته‌ی موتور مشاهده کردید بدانید که حال موتور چندان تعریفی ندارد.

۴- موتور را روشن کنید. بعد از چند دقیقه که موتور گرم شد نگاهی به دود خروجی بیندازید. اگر دود خروجی سفید، آبی یا رنگی بود موتور روغن‌سوزی دارد.

۵- به صدای موتور دقت کنید. آیا به اصطلاح صدای تَلَق تولوق می‌شنوید؟ این یعنی باید بیشتر دقت کنید و بررسی دقیق‌تری انجام بدهید.

۶- نگاهی به داخل کابین بیندازید. وضعیت داخل و صندلی‌ها نشانه‌ی خوبی از نوع رفتار فروشنده با کامیون است.

۷- لاستیک‌ها را بررسی کنید. تایرهای خودروهای سنگین هم گران‌اند، هم تعویضشان بسیار وقت‌گیر است. اگر وضعیت لاستیک‌ها چندان مناسب نیست، بدانید که باید هزینه‌ی قابل توجهی را برای تعویض آنها کنار بگذارید.

۸- ترمزها، لنت‌ها و پَدها را بررسی کنید. حال ترمزها می‌تواند نشانی خوبی از وضعیت کلی کامیون باشد.

۹- با کامیون رانندگی کنید و سیستم تعلیق و دنده‌ی آن را زیر نظر داشته باشید. اگر ضربه‌ی دست‌اندازها به راحتی به اتاق راننده منتقل می‌شود و و حرکت ماشین در ناهمواری‌ها با قیژ قیژ و سر و صدا همراه است، این یعنی که کمک فنرها و سیستم تعلیق کامیون نیاز به تعویض و تعمیر دارد که البته این کار بسیار پر خرج است. حین رانندگی نیم نگاهی به تعویض دنده هم داشته باشید. تعداد دنده‌های کامیون از خودروهای معمولی بسیار بیشتر است و بررسی آن نیازمند آزمایش ماشین در شرایط متفاوت است، از سرعت زیاد و کم تا سربالایی و شرایط سخت.

۱۰- از کارشناس ماشین‌های سنگین بهره ببرید. آنها می‌توانند تا حد زیادی نگرانی‌های شما را رفع کنند.

۱۱- سر آخر در مورد بیمه‌ی ماشین و شرایط فروش اطلاعات کسب کنید. این عوامل در قیمت‌گذاری کامیون نقش موثری خواهد داشت.