فکر کنید یک ماشین خریده‌اید و بعد از چندی از امکانات پخش آن راضی نیستید. مثلاً دستگاه پخش آن ورودی فلش مموری ندارد. یا کیفیت صدایش آنگونه نیست که شما را راضی کند. خب در این شرایط چه می‌کنید؟ پاسخ ساده است: سیستم پخش ماشینم را ارتقا می‌دهم!

پاسخ شما درست است، اما یک «چطور» باید در کار باشد. چطور سیستم پخش ماشینتان را ارتقا می‌دهید؟

بسیاری از افراد وقتی تصمیم به تغییر در دستگاه پخش اتوموبیلشان می‌گیرند متحمل هزینه‌های گزافی می‌شوند که خیلی وقتها ضروری نیست. برای اینکه بتوانید از این جور خرج‌تراشی‌ها پرهیز کنید کافی است کمی با بخش‌های مختلف پخش خودرو آشنا شوید.

۱) ضبط خودرو: این بخش مغز پخش به شمار می‌آید. از طریق آن شما موزیک‌های محبوبتان را انتخاب و پخش می‌کنید. ضبط‌های قدیم فقط با نوار کاست کار می‌کردند، اما حالا گزینه‌های متنوعی روبروی خریداران ضبط خودرو قرار دارد. از قابلیت اجرای سی‌دی، دی‌وی‌دی، وی‌سی‌دی و فلش مموری تا پخش تصویر و برنامه‌های تلوزیون (با صفحه نمایش ثابت یا متحرک).

جا دارد یادآوری کنیم که بخش عمده‌ی بازار ضبط خودرو به ضبط‌هایی اختصاص دارد که قابلیت پخش همزمان سی‌دی و فلش مموری را دارند. در کنار همه‌ی اینها وقتی سراغ ضبطی می‌روید بخش AUX را فراموش نکنید. پورت AUX ضبط یک درگاه ورودی است که با یک سیم به خروجی هدفون موبایل شما وصل ‌می‌شود و به این ترتیب شما می‌توانید از روی موبایلتان موزیک پخش کنید. بعضی از ضبط‌ها نیز با امکان برقراری ارتباط Bluetooth با موبایل به شما کمک می‌کنند تا از روی گوشی هوشمندتان به آهنگ مورد علاقه‌یتان گوش بدهید.

در حال حاضر شش برند عمده در زمینه‌ی ضبط خودرو در بازار ایران رقابت دارند: پایونیر، سونی، جِی‌وی‌سی، کِنوود، مکسیدر و مارشال.


۲) باند ماشین (اسپیکر): حالا که ضبط ماشینتان را انتخاب کرده‌اید؛ وقت، وقتِ تغییرات در کیفیت صداست. باند خودرو دو شکل عمده دارد: باند گرد و باند بیضی شکل (خربزه‌ای)

کیفیت باند گرد کیفیت کمتری دارد، و غالباً روی خودروهای نو باند گرد به صورت فابریک به کار می‌رود. باندهای بیضی‌شکل با صدای بلندتر و بهتر خود دو شکل مختلف دارد. شکلی از باندهای خربزه‌ای قابلیت استفاده از آمپلی‌فایر را ندارند و نمی‌شود صدایشان را به کمک آمپلی‌فایر تقویت کرد و شکل دیگری از باندهای خربزه‌ای که بهتر است با آمپلی‌فایر از آنها استفاده شود تا بهترین شکل صدا را از خود بروز بدهند.


 



۳) آمپلی فایر: کار اصلی آمپلی فایر رساندن قدرت بیشتر به باندها برای بالا بردن کیفیت صداست. آمپلی فایرها بر اساس تعداد خروجی‌هایشان دسته‌بندی می‌شوند:

۲ کانال، ۴ کانال، ۶ کانال و...

۲ کاناله‌‎ها فقط برای دو باند به کار می‌آید. ۴ کاناله‌ها برای دو باند به علاوه‌ی یک ساب ووفر لازم است(هر ساب ووفر به دو کانال از آمپلی فایر نیاز دارد). پس اگر قرار نیست ساب ووفر روی ماشینتان داشته باشید یک آمپلی فایر ۲ کانال کافی است.

یادتان باشد که برای نصب آمپلی‌فایر به روی خودرو نیاز به سیم‌کشی مجزاست که این کار خود هزینه‌ای اضافه می‌طلبد.


 


۴) ساب ووفر: وقتی صدای بوم بوم بسیار بلند در خیابان می‌شنوید شک نکنید که پای یک ساب ووفر در میان است! کار ساب ووفر افزایش باس Bass (صدای بم) آهنگ‌هاست. برای موزیک‌های با ضرب بالا وجود ساب ووفر باعث جذاب‌تر شدن لذت از موزیک می‌شود، هر چند وجودش در هیچ سیستم پخشی ضروری نیست. بسیاری افراد ساب ووفر خودرویشان را به همراه یک جعبه‌ی چوبی (باکس) نصب می‌کنند تا قدرت کوبش ووفر را بالا ببرند.



۵) تیوتر: برعکس ساب ووفر که باس Bass را تقویت می‌کند، تیوتر قادر است تریبل Treble (صدای زیر) را بیشتر کند. البته غالب بلندگوها روی خودشان تیوتر دارند، ولی وجود تیوتر مجزا به بلندگو کمک می‌کند که صداهای سطح متوسط را با قدرت بیشتری پخش کند.

۶) میدرنج: نوعی باند است که فقط صداهای سطح متوسط را پخش می‌کند و از انعکاس باس و تریبل قوی عاجز است. میدرنج را باید همراه با ساب ووفر و تیوتر در اتوموبیل کار گذاشت. البته استفاده‌ی همزمان این سه با هم به ایجاد صدایی با کیفیت و تفکیک بسیار بالا منجر خواهد.


 

حالا وقت آن است که هر آنچه می‌خواهید در دیوار بیابید! دارندگان انواع سیستم‌های پخش به علاوه‌ی مختصصان نصب این جور سیستم‌ها روزانه صدها آگهی‌ مختلف را به دیوار می‌چسبانند. نگاهی به آنها بیندازید، به کارتان می‌آید.