این روزها وقتی صحبت از دوربین است، دیگر کمتر کسی به یاد فیلم عکاسی و اتاق تاریک می‌افتد. تکنولوژیِ دوربین‌های دیجیتال همه چیز را متحول کرده‌ است. آلبوم‌های توی کمد به فلش مموری و حافظه‌ی موبایل تبدیل شده‌ است و خیلی‌ها به جای نگاه کردن به عکس‌های چاپ شده، تصاویر را در صفحه‌ی موبایل یا مانیتورشان می‌بینند. در روزگار عکس و دوربین، شاید بد نباشد با انواع دوربین دیجیتال آشنا شویم.

 

دوربین‌های کوچک یا کامپَکت Compact

کوچکترین، پرفروش‌ترین و ارزانترین نمونه‌ی دوربین‌های دیجیتال! خیلی از عکاسان معروف جوان کارشان را با این همین دوربین‌ها شروع کرده‌اند. دوربین‌هایی که به دم دست بودن و راحتی کارشان معروف‌اند. اگر اهل چاپ عکس بر کاغذ در سایزهای بزرگ نیستید، و عکاسی حرفه‌ای را دنبال نمی‌کنید این دوربین‌ها بهترین گزینه‌اند. برای مسافرت و خلق خاطرات روزانه این دوربین‌ها همیشه به کار می‌آیند و می‌توانید رویشان حساب کنید. یکی از مزایای این دوربین‌ها وجود حالت اتوماتیک هوشمند است. در حالت اتوماتیک شما نیاز به تنظیم هیچ چیز ندارید، فقط دکمه را فشار می‌دهید و سپس عکستان آماده است!

از آنجا که تصویر در این دوربین‌ها توسط سنسورهای کوچک پردازش می‌شود، نباید توقع عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا از آنها داشت. عکس گرفتن با دوربین‌های کامپکت در نور کم نیز با مشکلاتی روبروست و باعث ایجاد نقاط ریز مثل برفک و نویز روی عکس می‌شود.


 

دوربین‌های دی.اِس.اِل.آر  D.S.L.R

این دوربین‌ها حرفه‌ای‌ترین شکل دروبین‌های دیجیتال‌اند. بسیاری از عکاسان خبری و تصویربرداران حرفه‌ای از این دوربین‌ها برای کارهای مختلف بهره می‌برند. قیمت‌ این دوربین‌ها به مراتب از دوربین‌ها کوچک بیشتر است و در عین حال وسایل جانبی بسیار بسیار متنوع‌تری دارند. از مزایای این دوربین‌ها قابلیت تعویض لنز است که این کار به عکاس کمک می‌کند که از سوژه‌ها با فاصله‌های مختلف عکس بردارد. در این دوربین‌ها پس از فشار دادن دکمه‌ی ثبت عکس، تصویر روی یک آینه تابیده شده و توسط آن ثبت می‌شود. برای همین به این دوربین‌ها «آینه دار» هم می‌گویند. از مزایای این دوربین‌ها قابلیت تنظیم نور، سرعت شاتر و دهنه‌ی دیافراگم است که به عکاس اجازه می‌دهد عکس‌های خلاقانه و متنوع بیافریند.



دوربین‌های بدون آینه Mirrorless

یکی از معایب دوربین‌های دی.اِس.اِل.آر سایز بزرگ آنها به خاطر وجود آینه است. از سال ۲۰۰۸ دوربین‌های جدیدی به بازار عرضه شدند که وجود آینه از سیستم پردازش عکسشان حذف شد و به جای آن سنسورهای جدید بزرگی به دوربین‌های بدون آینه اضافه شد که کیفیت بالای عکس را تضمین می‌کرد. فناوری این دوربین‌ها به کاربران اجازه می‌دهد که در نورهای کم نیز عکس‌های خوبی بردارند و بابت ایجاد نویز و برفک روی عکس نگران نباشند. یکی از مزایای این دوربین‌ها قابلیت تعویض لنز آن است که به شما اجازه می‌دهد از سوژه‌های گوناگون عکاسی کنید. می‌توان این دوربین‌ها را نسل جدیدی از دوربین‌های کوچک دانست که عکس‌های بسیار بهتری را ارائه می‌کنند، اما همچنان در قیاس با دوربین‌های دی.اِس.اِل.آر امکانات و قابلیت کمتری دارند.